
Samarbejde med H.C. Andersen Fondens uddannelsesspor skal sikre synergi og gennemslagskraft
Ambitionen er at forene H. C. Andersens værdier og metoder med dansk pædagogik og didaktik med det formål at skabe internationalt læringsmateriale, der har fantasi, leg, dannelse og barneperspektivet som omdrejningspunkt.
Gitte B. Bork, pædagog og cand.pæd. har i den anledning udarbejdet et pædagogisk projektgrundlag: "Eventyrlige legefællesskaber - inspiration fra H.C. Andersen til alverdens børnehaver".
Mogens Godballe, Nordfyns Højskole har udarbejdet kursusmateriale og kompendier, som tidligere er præsenteret på det årlige H. C. Andersen Symposion i Odense.
1. Eventyr – Eventyrlighed – Dannelse – Læring: H. C. Andersens eventyrverden som grundlag for dannelse og læring i det 21. århundrede.
2. H. C. Andersens Eventyrunivers: Eventyrlighed som potentiale for dannelse og læring.
3. I 2020 udkom "The Trick of Hans Christian Andersen", Benedicte Riis og William Yip. (Dansk og engelsk)
Publikationer på vej
Grundtvig i Asien, Mogens Godballe (dansk, engelsk, kinesisk)
Samarbejde med HCA Fondens uddannelsesspor
H.C. Andersen Fonden arbejder med tre spor: Turisme, forskning og uddannelse. I forbindelse med uddannelsessporet har vi et fælles mål om at finde svar på, hvordan vi udvikler undervisning i, om og med H.C. Andersen. Et godt sted at starte er Kina, hvor digteren er kendt og elsket af mange.
H.C. Andersen Fonden har udviklet en HCA Education hjemmeside og ønsker at iværksætte forskellige uddannelsesinitiativer i Kina. Hermed er de første spæde skridt taget til et nyt forskningsbaseret og kulturudvekslingsbåret undervisningskoncept.
På H. C. Andersen Fondens årlige Symposion præsenterede Mogens Godballe (th) sine to kompendier på et af symposiets "høvlebænke". Til venstre Jens Thodberg Bertelsen og professor Johs. Nørregaard Frandsen, SDU.
