Revideret udgave af Li Zhenxi’s bog ’Uddannelse har 100 forskellige sprog’

Den kinesiske underviser og forfatter Li Zhenxi har revideret sin bog ’Uddannelse har 100 forskellige sprog’ om dansk uddannelse og hverdag. Han skrev bogen efter sit første besøg på Fyn i 2018, og efter hans seneste besøget i maj 2023, har han tilføjet nye kapitler. Her var han sammen med en række andre kinesiske anerkendte undervisere og skoleledere på besøg på danske skoler og uddannelsesinstitutioner.

 

Li Zhenxi er forfatter til mere end 75 bøger og en passioneret fortaler for kinesisk skolegang med langt færre tests og eksaminer og større fokus på trivsel. Ifølge Li Zhenxi opnås den største lykke, ”når man vinder barnets hjerte ved at være en god lærer”.

 

I anledning af Li Zhenxi’s reviderede bog og tredje besøg i Danmark har Lisa Johansen interviewet Li Zhenxi med hjælp fra oversætter Ann Guo Skov:

 

DET ER TREDJE GANG, DU ER I DANMARK. HVAD SKYLDES DET, OG HVAD ER DET, DU GODT KAN LIDE VED DANMARK?
”For mig er Danmark et 'tre-gode' land -  her findes gode mennesker, god uddannelse og et godt naturmiljø. Folk er venlige og lette at tale med, ofte er de ganske afslappede, og der er ingen skjulte dagsordner. Hvad angår uddannelse, så har jeg især lagt mærke til den respekt, der vises børnene og de frie rammer. Naturen er også noget særligt. Luften er meget frisk, og landskabet er smukt. I Kina er der også mange smukke naturlandskaber, men de smukkeste findes fortrinsvis i turistområder, mens hele Danmark er fyldt med naturskønne steder."

 

HVILKE ASPEKTER AF DANSK UDDANNELSE MENER DU, KINA KAN LÆRE AF?

"Der er stor forskel på Danmark og Kina. Danmark har en befolkning på under 6 millioner, mens vi i Kina er 1,4 milliarder. Der er dog ligheder i uddannelse, fordi vi mennesker på mange måder er ens. Vi prøver at gøre vores bedste for at respektere børn; give dem frihed og forsøge at fremme deres fantasi og kreativitet. Men på det punkt er Danmark nået betydeligt længere end Kina. I øjeblikket øger Kina sin indsats for at reducere børns akademiske byrde, og det går i den rigtige retning, men det tager tid.

 

En rigtig god ting i Danmark er efterskolen og muligheden for at give børn et år, hvor de kan dyrke deres interesser og finde fodfæste. Kinesiske børn er under for stort pres, og de ville have godt af en ’åndelig station’, et sted at trække vejret og tænke over, hvad de har lyst til at gøre med deres liv, her og nu og fremover - uden tanke på andres forventninger. 

 

En stor udfordring er, at der i Kina ikke er mange valgmuligheder. Jeg er dog optimistisk, for jeg oplever at mange fremskridt er på vej og mange flere har i dag mulighed for at uddanne sig. Da jeg var ung, var adgangsraten til den nationale universitets-optagelsesprøve 4,7 % . Sidste år var den oppe på over 50 %, og tilmed rangerer Kina blandt de bedste i PISA-tests. Landet er bare så stort og mange problemerne kan oftest ikke løses på kort sigt, men vi arbejder hårdt for at sikre bedre forhold for børn og unge.”

 

HVAD SYNES DU, VI I DANMARK KAN LÆRE AF KINESISK UDDANNELSE?

”Det er svært at sige, men umiddelbart synes jeg, at dansk undervisning er for overbærende over for børn. Selvfølgelig mener jeg ikke, at børn skal sidde med rank ryg på deres pladser, men det viser en form for respekt for læreren, at eleverne sidder oprejst og ikke ligger hen over bordet. Jeg har lagt mærke til, at lærere og elever ikke hilser på hinanden, men at læreren blot går ind i klasseværelset og underviser. I Kina starter hver undervisningstime med, at læreren og klassen hilser hinanden. At hilse og vise gensidig respekt er vigtig uanset kultur.

 

Lad mig sige det på denne måde, at for mig udgør uddannelse i Kina og Danmark to yderpunkter. Den ene er for streng, og den anden er for slap. Kinesiske studerende er under for stort et pres, mens jeg oplever, at danske studerende er mindre presset og har mange flere valgmuligheder. Jeg tænker på, hvorvidt man uden et vist pres måske mister motivationen? Danmark er et af de lande med det højeste lykkeindeks og alligevel hører jeg, at mange unge lider af depression. Kan der være en sammenhæng? Det er bare et gæt. Jeg tror imidlertid, at det bedste vil være en mellemting mellem dansk og kinesisk uddannelse”.

Background
 

Holdninger brydes på uddannelsesforum i Kina

Læs mere
 

Dansk-kinesisk uddannelsesforum afholdes for første gang i Kina

Læs mere
 

Tusind tak for legen

Læs mere
 

Intense læringsdage på Nordfyns Højskole

Læs mere
 

HCA Festivals: Små gadeforestillinger på tværs af kultur

Læs mere
 

Dansk-inspireret lærebog fra børnehaveleder Liu Fangfang.

Læs mere
 

Invitation til Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals

Læs mere
 

Stor uddannelseskonference med velkendte CDEF-deltagere

Læs mere
 

Workshops i Korea resulterer i genbesøg på Nordfyns Højskole

Læs mere
 

UDSKUDT TIL 2025: Dansk-kinesisk dramacamp i Odense

Læs mere
 

På workshopturné i Kina

Læs mere
 

En dag med Eventyrlige Legefællesskaber

Læs mere
 

Global kaffegigant fejrer jul med H.C. Andersen i Kina

Læs mere
 

Sidste onlineseminar inden juleferien 2023

Læs mere
 

Reformvenlige tanker var i højsædet på årligt uddannelsesmøde i Kina

Læs mere
 

Kom til fest i ELVERHØJ

Læs mere
 

Kinesiske børnehavepædagoger prøver kræfter med H.C. Andersen

Læs mere
 

Klods-Hans i kinesisk fortolkning

Læs mere
 

Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals 2023

Læs mere
 

Ny legehåndbog med inspiration fra H.C. Andersens eventyr

Læs mere
 

Se og hør, hvad danskere og kinesere mener om ChatGPT

Læs mere
 

Eventyrlige legeworkshops for pædagoger – med og uden børn

Læs mere
 

Revideret udgave af Li Zhenxi’s bog ’Uddannelse har 100 forskellige sprog’

Læs mere
 

Tre ugers forrygende studietur for 33 børn og deres lærere

Læs mere
 

Dansk-kinesisk uddannelsesforum afholdes for første gang i Danmark

Læs mere
 

Tjek websitet: PlaywithHCA.org

Læs mere
 

William Yip er tilbage med sine teaterbørn

Læs mere
 

Inspire-Share-Learn (ISL) – et initiativ for danske og kinesiske skoleelever.

Læs mere
 

HCA-legeworkshops til kinesiske pædagoger

Læs mere
 

Rekordstort seertal til dansk-kinesisk trivselsforum

Læs mere
 

Tredje udgave af CHINA DENMARK EDUCATION FORUM

Læs mere
 

Dialog mellem Viktor Axelsen & Li Zhenxi

Læs mere
 

At være barn i Kina: Opvækst, socialisering, læring og dannelse

Læs mere
 

H. C. Andersen og eventyrlige legefællesskaber

Læs mere
 

Ungdomskulturmøde mellem Korup Skole og QingYing School i Kina

Læs mere
 

Learn For Life - nu i KINABLADET

Læs mere
 

Børn og pædagoger byder ind med masser af eventyrlighed

Læs mere
 

Ny kinesisk børnebog med danske og kinesiske børnetegnere

Læs mere
 

Nissehotellet og julehilsner fra Kina

Læs mere
 

God og uformel atmosfære på LIFE Education Innovation Forum

Læs mere
 

Dansk friskoletradition inspirerer reformvenlige kinesere

Læs mere
 

1.319.216 kinesere lyttede og så med

Læs mere
 

Dansk-kinesisk forum sætter fokus på børn og unges trivsel

Læs mere
 

Med hjertet som kompas

Læs mere
 

Danske børnetegninger til kinesisk bog

Læs mere
 

Mange tak til H.C. Andersen Fonden

Læs mere
 

Uddannelsesinstitut fejrer Børnenes dag

Læs mere
 

Når inspiration fører til handling

Læs mere
 

Kloge børn har jord i hovedet

Læs mere
 

Nature Education er hot i Kina

Læs mere
 

Mere end en million kinesere fulgte onlineforum

Læs mere
 

Program for onlineseminar d. 22. september

Læs mere
 

ReThink Education in the Post-Epidemic Era

Læs mere
 

Status på den kinesiske børnefilm: Yué Yué kommer til Danmark

Læs mere
 

Ny bog - H. C. Andersens TRICK - er på gaden

Læs mere
 

Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem

Læs mere
 

Eventyret ”Flaskehalsen” åbner for en strøm af kinesisk kreativitet. De tre bedste idéer udløser en rejse til Danmark.

Læs mere
 

Li Zhenxis bøger om dansk pædagogik og skolegang klar til uddeling

Læs mere
 

Børnene går i dansk børnehave, mens mor og far er på kursus

Læs mere
 

Det kan vi bibringe kinesiske børnehaver

Læs mere