
Tillid, respekt og åbenhed. De tre nøgleord har fået ny betydning for vores deltagere på tidligere forløb. Deres traditioner, pædagogik og opdragelse er forskellige fra det danske syn på, hvordan børn bliver klar til livets udfordringer.
Nordfyns Højskole gennemfører undervisningsforløb, der indbyder til kreativitet og styrker fantasi, fortælleglæde og nysgerrighed. Den røde tråd er Grundtvig, H. C. Andersen og folkeoplysningstidens tanker. En ’model’, som ligger i danskernes DNA.
Alle – uanset kultur - er dog enige om, at kreativitet, selvstændighed og empati medvirker til at ruste børn til livet som stærke, selvstændige voksne.
Praksis i højsædet
På alle kurser og ophold vægter højskolen de praktiske elementer. Deltagerne leger, eksperimenterer og bliver udfordret i værksteder, i naturen, på legepladser og i attrationer. De optræder i kostumer, så de på egen krop oplever, hvad det betyder at træde ind i ukendte roller og opleve nye sider af sig selv.
Bor og lever på højskolen
I undervisningen indgår også oplæg og kreative workshops i børnehaver, på videncentre og attraktioner. Deltagerne bor og lever på højskolen i en hverdag, som skaber tætte relationer indbyrdes, til skolens øvrige elever og lokalbefolkningen.

Kloge børn har jord i hovedet Nature Education er hot i Kina Mere end en million kinesere fulgte onlineforum Program for onlineseminar d. 22. september ReThink Education in the Post-Epidemic Era Status på den kinesiske børnefilm: Yué Yué kommer til Danmark Ny bog - H. C. Andersens TRICK - er på gaden Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem Eventyret ”Flaskehalsen” åbner for en strøm af kinesisk kreativitet. De tre bedste idéer udløser en rejse til Danmark. Li Zhenxis bøger om dansk pædagogik og skolegang klar til uddeling Børnene går i dansk børnehave, mens mor og far er på kursus Det kan vi bibringe kinesiske børnehaver