1.319.216 kinesere lyttede og så med
September 2021
Dansk-kinesisk initiativ taler direkte til kinesernes hjerte. Emnet er børn og unges trivsel, mediet et online forum, koden er tryghed og tillid, og to af deltagerne hedder Axelsen til efternavn.
14 danske og kinesiske undervisere, forældre og elever var fuldt optaget af trivsel og lyst til læring, da 2. udgave af ”China Denmark Education Forum” løb over skærme i Kina den 23. september.
Fra i dag er en engelsk udgave af forummet online via youtube u/Learn for Life
Se mediedækning - se program med deltagere
Begivenheden blev afviklet på flere højtprofilerede kinesiske platforme, og tilbagemeldinger tegner et billede af, at netop dialogen mellem de kinesiske og danske deltagere gjorde forummet autentisk, praktisk og let at forholde sig til. Trods forskelle i kultur og uddannelsessystem ønsker alle voksne det bedste for deres elever og børn. Muligheder, betingelser og opfattelse af trivsel er dog meget forskellige lige som vejen til et godt børn-unge liv. I Danmark har vi i flere år eksperimenteret og afprøvet metoder til at sikre god trivsel. I Kina har uddannelsesinstitutionerne i stedet været meget optaget af at sikre god undervisning for alle og større lighed mellem skoler i land og by.
Viktor Axelsen og Li Zhenxi indleder forum
”Det er lysten, der skal drive værket, uanset om det handler om badminton eller at lære kinesisk”. Sådan lyder et af Viktor Axelsens hovedbudskaber i samtalen med Mr. Li Zhenxi, forfatter og tidligere skoleleder. I en uformel og venskabelig samtale kommer de to personer ind på Viktors skolegang, syn på uddannelse, vej mod toppen i international badminton og hans nye rolle som far.
Sociale medier er kilde til stress og pres
I begge lande er ydre pres og sociale medier kilder til stress, angst og ensomhed – en situation, som pandemien kun har forstærket. Forstander Mads Poulsen, Eisbjerghus Internationale Efterskole mener, at presset især kommer fra de unges forventninger til egne præstationer, mens hans kinesiske ’kollega’ Li Zewu vurderer, at det i Kina først og fremmest skyldes et massivt karakter- og lektiepres.
Presset er umiddelbart betydeligt hårdere i Kina, og det bærer diskussionerne præg af. Især i samtale mellem de unge gymnasieelever, hvor Chili fra Danmark vælger uddannelse af lyst og har store drømme om fremtiden, mens Vincent fra Shanghai vælger af pligt. Først når han har taget den IT-uddannelse, forældrene vurderer som den bedste for ham, kan han beskæftige sig med det, han selv gerne vil.
Tre grundlæggende behov skal være opfyldt
Lektor Hans Henrik Knoop, Århus Universitet, fokuserer i sit oplæg på tre grundlæggende behov, som på tværs af kulturer skal være opfyldt, før en elev fungerer og trives: Oplevelsen af egne kompetencer: Jeg kan, hvis jeg gør mig umage, oplevelsen af samhørighed – jeg betyder noget, og oplevelsen af tilstrækkelig autonomi – jeg handler frivilligt.
De to forældre, Henrik Axelsen og Wu Lei, er enige om, at det er vigtigt at støtte og bakke børn op i deres valg. Wu Lei mener, at kinesiske forældre bruger alt for lidt tid med deres børn, og at de i Kina kan lære meget af danske erfaringer. Det skal ifølge ham ses i lyset af, at Kina har oplevet en enorm transformation i løbet af få årtier og for blot 20-40 år siden havde mange kinesiske børn ikke adgang til skoler.
1.319.216 kinesiske seere
Flere end 1.3 millioner så med og i kølvandet af forummet fulgte en række artikler. Ma Guochuan, generalsekretær i China Education 30 Forum og chefredaktør i nyhedsmagasinet Caijing, er meget glad for dette års udgave af China Denmark Education Forum. Han citerer Zhou Youguangs (kendt kinesisk lingvist 1906-2017) ord "Vi bør se på Kina fra verden, ikke verden fra Kina" og vurderer, at målet for onlineforummet er nået: At inspirere, udveksle viden og erfaringer og gensidig læring. Generalsekretæren mener, at forummets styrke er dialogen mellem de danske og kinesiske deltagere. Deltagere, som alle befinder sig i frontlinjen, og i hverdagen står ansigt til ansigt med børn og unges udfordringer. Tilbagemeldingerne viser også, at især dialogen mellem to gymnasieelever og to fædre var populære, fordi samtalerne talte lige ind i hjertet på seerne.
Menneske først
Mogens Godballe, tidligere højskoleforstander og formand for Learn for Life, stod for forummets afsluttende ord. Han understregede, hvor vigtig trivsel, motivation og engagement er for børn og unge i en tid, hvor verden bliver mere og mere kompleks, og hvor mange jobs overtages af robotter. ”Læring skal være meningsfuld og relaterbar til eget liv, og vi skal skabe hele mennesker. ”The Human touch” er afgørende, når der skal vurderes og mærkes efter, træffes beslutninger og tages kritisk stilling – egenskaber som robotter og kunstig intelligens ikke formår.”
Fakta:
Streaming i Kina: d. 23. September kl. 13-19.10
Visning i Danmark: En version med engelsk tale findes på youtube u/Learn for Life. Her har vi valgt at lægge alle underviseres præsentationer samt at offentliggøre forummet fra 2020.
Online seere Kina: I alt 1.319.216 fordelt på følgende platforme: Sohu 505464, Tencent 297347, Chiron 93939, Crypto 203045, 219421. Forummet i 2020 havde i alt 1,03 mio. seere.
Bag seminaret står den kinesiske tænketank China Education 30 Forum og foreningen Learn for Life. Sidstnævnte har de seneste år gennemført kurser i børnehavepædagogik for kinesiske børnehaveledere/undervisere samt kurser i Life Education for kinesiske forældre i samarbejde med Nordfyns Højskole.
China Education 30 Forum er en uddannelsestænketank etableret i Beijing i 2014 med det formål at fremme uddannelsesreformer. I november 2019 blev forummet kåret som en af de tre mest indflydelsesrige i Kina.
Deltagere fra Danmark
Viktor Axelsen, København/Dubai
Rasmus Emil Vedel Vindvad Kristensen, lærer, Juelsminde Skole
Mads Poulsen, forstander Eisbjerghus Internationale Efterskole
Henrik Axelsen, forælder, Odense
Chili Nørgaard Christiansen, HF-elev, Thy
Hans Henrik Knoop, trivselsekspert, DPU, Århus Universitet
Jakob Stenmann Hansen, børnehaveleder, Lærkereden Odense
Mogens Godballe, konsulent og tidl. højskoleforstander
I Danmark er projektet støttet af S.C. Van Fonden.