Nature Education er hot i Kina
November 2020
“Nature Education” er et varmt emne i Kinas børnehaver – ikke mindst hos Mr Li, som står bag Yijie Research Institute for Early Childhood Education i Shenzhen. Instituttet har den 19.-21. november holdt konference med fokus på børn og natur, og hvordan børn bedst får adgang til natur og naturoplevelser. Målgruppen var frontløbere af pædagoger, ledere og investorer fra hele Kina. Fra udlandet deltog flere eksperter med oplæg både on- og offsite.
En times video fra Danmark
Vi valgte at belyse emnet fra forskellige vinkler via konkrete eksempler og interviews med undervisere, en forsker, en lokalpolitiker, en børnehaveleder og en musiker. Danmark er kendt for sin tradition for skovbørnehaver og ture med børn i naturen. Det slog allerede Mr. Li, da han i 2019 var på ophold på Nordfyns Højskole. Han er fascineret af dansk pædagogik og tilgang til børn og natur og har i Kina allerede eksperimenteret med flere naturbørnehaver.
Positive feedbacks
Flere af konferencens kinesiske pædagoger og ledere fremhæver de danske pædagogers naturlige tilgang til at færdes og være i naturen. - At lade børnenes nysgerrighed styre, at lade børnene kravle, løbe og selv iværksætte aktiviteter.
”Your videos made us understand, in nature, in forest, “courses” are everywhere. Not like we thought before, there must be a systemic course in advance, we must preset a curriculum for the children before taking them to nature. This point really inspired me a lot", fortæller Ms. Lai, leder I Shenzen Jinying Early Childhood Education Organization.
Ms. Li Haimei , pædagog, Xi’An Ailu Guozi Childrencare Center fremhæver, hvordan Børnehuset Skoven i Bogense har valgt at bruge de positive erfaringer fra corona-krisen i deres videre arbejde: "This way of thinking really remind us - using the crisis as an opportunity – of a growth mindset. Every pedagogue should have a mindset of lifelong learning, lifelong growth, to really help our children."
Ms. Li Haimei er også imponeret over de små børns selvhjulpenhed. “Before going outside, children take on clothes. Some children need help, some not. This is to train children the practical skills in daily life. The adult is helping one child taking cloths on, another a little older does by himself then help other children to take shoes on".