Reformvenlige tanker var i højsædet på årligt uddannelsesmøde i Kina
D.8. - 10. december 2023, blev det 10. årlige møde i China Education 30 Forum afholdt i Beijing med temaet ’High Quality Development of Education’. Mere end 50 eksperter, akademikere, lærere og politikere var med for at diskutere de muligheder og udfordringer, som den kinesiske uddannelsesverden står over for i dag.
Blandt deltagerne var flere af de reformvenlige og indflydelsesrige uddannelsespersoner, som har besøgt Danmark, og som vi i Learn For Life samarbejder med i China Denmark Education Forum. Nedenfor har vi lavet et kort uddrag af de vigtigste pointer fra mødet, som det fremgår af en pressemeddelelse udsendt af arrangørerne.
Der var enighed om, at aldrig har udfordringerne været større end nu, hvor vi lever i en verden, hvor klimaforandringer, automatisering, kunstig intelligens og international politisk uro har nået nye højder. Der er brug for at gentænke mål for og kvalitet af uddannelse.
Færre tests, mere trivsel
Et vigtigt samtaleemne var betydningen af, at begrebet ’Double reduction’ blev afskaffet for et par år siden. ’Double reduction ’ betyder de ekstra byrder, som børnene gennem mange år er blevet udsat for i form af mange lektier samt ekstraundervisning efter skole. I stedet er fulgt initiativer med fokus på trivsel, og det har sammen med den reducerede arbejdsbyrde betydet større tilfredshed blandt eleverne.
Nogle af deltagerne mener, at der skal tænkes mere i talentudvikling - Ikke alene inden for naturvidenskab, men også inden for samfundsvidenskab. Flere er også enige om, at det pædagogiske indhold er for langt væk fra praksis og virkelighedens verden.
Helhedsgymnassier
I Kina, såvel som i Danmark, er det en væsentlig udfordring, at for få vælger en erhvervsuddannelse. Kinesiske forældre har stadig stor indflydelse på de unges valg af uddannelse og for forældrene er der ingen prestige i erhvervsuddannelser, og det til trods for det store antal af arbejdsløse akademikere. Nogle foreslår en sammenlægning af erhvervsskoler og gymnasier til en slags helhedsgymnasier, så der f.eks. er tre gymnasiale systemer: almene gymnasier, helhedsgymnasier med erhvervsmæssige karakteristika og gymnasiale erhvervsskoler.
Brug for nyt syn på læring
Den demografiske udvikling i Kina er en særlig udfordring i forhold til en faldende fødselsrate og en aldrende befolkning. Antallet af børn i skolealderen er faldet markant, og samtidig oplever Kina et overskud af højtuddannede talenter og mangel på basal arbejdskraft. Det kalder på væsentlige ændringer, og det skal ske fra politisk topniveau, mener Yang Dongping, som er en landets førende reformvenlige uddannelseseksperter.
Ifølge Yang Dongping har Kina brug for et nyt syn på uddannelse, læring og studerende. Der skal fokus på det hele menneske, tænkes langsigtet, børn skal lære at lære, og de skal være kreative og bedre til at tilegne sig evnen til at udvikle sig fremfor at være rene ‘eksamensmaskiner’.