Mere end en million kinesere fulgte onlineforum

Onlineundervisning og fremtidens uddannelser var i fokus, da ”China Denmark Education Forum” blev gennemført for første gang. Hvordan har Covid-19 har påvirket uddannelsespraksis, hvilke erfaringer er høstet i henholdsvis Danmark og Kina, og hvad betyder det fremover?

Svar og udfordringer er forskellige. Begge landes 12 oplægsholdere er imidlertid enige om, at det gælder om at forberede børn og unge bedst muligt på en fremtid og en verden, som bliver mere og mere kompleks og uforudsigelig.

 

SE HELE FORUMMET HER

 

LÆS OPSUMMERING AF OPLÆGSHOLDERES INDLÆG HER

 

Corona har disruptet verden og rystet uddannelsessystemer både herhjemme og internationalt. Der er sket ændringer på rekordtid, som ingen havde troet mulige inden coronaen. Stort set alle oplægsholdere er enige om, at den nye situation kræver langt større fokus på læreruddannelse og digital efteruddannelse af lærere, som fra den ene dag til den anden måtte oplægge deres undervisning. Enighed er der også om, at fremtidens undervisning vil være en hybrid af online og offlineundervisning.

 

Forældres nye rolle

De kinesiske oplægsholdere havde især fokus på, hvordan undervisningen smidigst og mest effektivt kunne omlægges til onlineundervisning, og hvilke konsekvenser det har for relationen mellem forældre og børn. Når hjemmet bliver til skole, føler kinesiske forældre sig i højere grad ansvarlige for læringen, og det styrker ifølge Zhu Yongxin, vicegeneralsekretær i CCPPC, den testbaserede undervisning og har lagt et ekstra pres på børnene. Sådan bør det ikke være, mener Zhu Yongxin, som arbejder på at skabe gladere børn og tættere familierelationer, som ikke måles i præstationer, men som er afgørende for et godt og sundt skole- og uddannelsesliv. Hans opfordring til forældre er: ”Brug mere tid sammen med børn. Tilskynd børn til at udforske. Læs bøger og del lykkelige stunder med børn. Familielivet i sig selv er uddannelse”.

 

Land-by-problematikken
Forskellen mellem land og by er stor i Kina. Flere af de kinesiske oplægsholdere mener, at onlineundervsnig er med at udjævne den uddannelsesmæssige ulighed. Yang Dongping frygter imidlertid en øget skævvridning, for trods en meget veludviklet teknologisk infrastruktur er der er stadig mange landområder og skoler, som ikke har tilstrækkeligt med computere.  Det er en udfordring de danske oplægsholdere ikke beskæftiger sig med. De har til gengæld mere fokus på, hvad onlineundervisning betyder for fællesskabet og evnen og muligheden for at skabe sociale relationer.
 

Forskelligt udgangspunkt
I volumen er udgangspunktet meget forskelligt. I Kina drejer det sig om 220 millioner elever og i Danmark cirka en million. Det var heller ikke første gang, at Kina oplevede lukning af skoler. Under SARS-epidemien i 2003 lukkede landets skoler i tre måneder og undervisning foregik blandt andet via landets tv-kanaler. Teknologi, internet og styrkelse af digital infrastruktur åbner  for helt nye muligheder.
Uddannelse formes af den kultur, den opstår i, og det præger de 12 uddannelsesfolks oplæg. Tilgange til at takle den nye situation er forskellige. Ved at inspirere og udveksle ideer mellem to lande, to kulturer, to forskellige uddannelsessystemer og traditioner udfordrer vi vores egen måde at tænke onlineundervisning og uddannelse på. Og det er netop idéen med forummet og det nye samarbejde, som repræsenterer en unik mulighed for at sætte en humanistisk, demokratisk og værdibaseret dagsorden inden for uddannelse.

 

Artikler i kølvandet

Onlineseminaret er fulgt op af flere artikler, blandt andet i China News, SOHU News og Huanqiu.com. Medierne vurderer, at forummet er en succes, og fremhæver, hvordan onlineundervisning, hjemmeundervisning og elevernes selvdisciplin er blevet udfordret under epidemien, og hvor vigtigt det er at unge bliver dygtigere til at håndtere og forstå teknologi og kunstig intelligens.

China Education 30 forum har tillige løbende sendt de enkelte oplæg ud samt pressemeddelelser, som kan læses her: Pressemeddelelse fra CE30Pressemeddelelse fra CE30.

Learn for Lifes platform i Kina sikrer også dækning af forummet. Se blandt andet den seneste udsendelse.

 

 

 

 

 

Background
 

Holdninger brydes på uddannelsesforum i Kina

Læs mere
 

Dansk-kinesisk uddannelsesforum afholdes for første gang i Kina

Læs mere
 

Tusind tak for legen

Læs mere
 

Intense læringsdage på Nordfyns Højskole

Læs mere
 

HCA Festivals: Små gadeforestillinger på tværs af kultur

Læs mere
 

Dansk-inspireret lærebog fra børnehaveleder Liu Fangfang.

Læs mere
 

Invitation til Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals

Læs mere
 

Stor uddannelseskonference med velkendte CDEF-deltagere

Læs mere
 

Workshops i Korea resulterer i genbesøg på Nordfyns Højskole

Læs mere
 

UDSKUDT TIL 2025: Dansk-kinesisk dramacamp i Odense

Læs mere
 

På workshopturné i Kina

Læs mere
 

En dag med Eventyrlige Legefællesskaber

Læs mere
 

Global kaffegigant fejrer jul med H.C. Andersen i Kina

Læs mere
 

Sidste onlineseminar inden juleferien 2023

Læs mere
 

Reformvenlige tanker var i højsædet på årligt uddannelsesmøde i Kina

Læs mere
 

Kom til fest i ELVERHØJ

Læs mere
 

Kinesiske børnehavepædagoger prøver kræfter med H.C. Andersen

Læs mere
 

Klods-Hans i kinesisk fortolkning

Læs mere
 

Eventyrlige Legefællesskaber på H.C. Andersen Festivals 2023

Læs mere
 

Ny legehåndbog med inspiration fra H.C. Andersens eventyr

Læs mere
 

Se og hør, hvad danskere og kinesere mener om ChatGPT

Læs mere
 

Eventyrlige legeworkshops for pædagoger – med og uden børn

Læs mere
 

Revideret udgave af Li Zhenxi’s bog ’Uddannelse har 100 forskellige sprog’

Læs mere
 

Tre ugers forrygende studietur for 33 børn og deres lærere

Læs mere
 

Dansk-kinesisk uddannelsesforum afholdes for første gang i Danmark

Læs mere
 

Tjek websitet: PlaywithHCA.org

Læs mere
 

William Yip er tilbage med sine teaterbørn

Læs mere
 

Inspire-Share-Learn (ISL) – et initiativ for danske og kinesiske skoleelever.

Læs mere
 

HCA-legeworkshops til kinesiske pædagoger

Læs mere
 

Rekordstort seertal til dansk-kinesisk trivselsforum

Læs mere
 

Tredje udgave af CHINA DENMARK EDUCATION FORUM

Læs mere
 

Dialog mellem Viktor Axelsen & Li Zhenxi

Læs mere
 

At være barn i Kina: Opvækst, socialisering, læring og dannelse

Læs mere
 

H. C. Andersen og eventyrlige legefællesskaber

Læs mere
 

Ungdomskulturmøde mellem Korup Skole og QingYing School i Kina

Læs mere
 

Learn For Life - nu i KINABLADET

Læs mere
 

Børn og pædagoger byder ind med masser af eventyrlighed

Læs mere
 

Ny kinesisk børnebog med danske og kinesiske børnetegnere

Læs mere
 

Nissehotellet og julehilsner fra Kina

Læs mere
 

God og uformel atmosfære på LIFE Education Innovation Forum

Læs mere
 

Dansk friskoletradition inspirerer reformvenlige kinesere

Læs mere
 

1.319.216 kinesere lyttede og så med

Læs mere
 

Dansk-kinesisk forum sætter fokus på børn og unges trivsel

Læs mere
 

Med hjertet som kompas

Læs mere
 

Danske børnetegninger til kinesisk bog

Læs mere
 

Mange tak til H.C. Andersen Fonden

Læs mere
 

Uddannelsesinstitut fejrer Børnenes dag

Læs mere
 

Når inspiration fører til handling

Læs mere
 

Kloge børn har jord i hovedet

Læs mere
 

Nature Education er hot i Kina

Læs mere
 

Mere end en million kinesere fulgte onlineforum

Læs mere
 

Program for onlineseminar d. 22. september

Læs mere
 

ReThink Education in the Post-Epidemic Era

Læs mere
 

Status på den kinesiske børnefilm: Yué Yué kommer til Danmark

Læs mere
 

Ny bog - H. C. Andersens TRICK - er på gaden

Læs mere
 

Kan kineserne ikke komme til os, må vi komme til dem

Læs mere
 

Eventyret ”Flaskehalsen” åbner for en strøm af kinesisk kreativitet. De tre bedste idéer udløser en rejse til Danmark.

Læs mere
 

Li Zhenxis bøger om dansk pædagogik og skolegang klar til uddeling

Læs mere
 

Børnene går i dansk børnehave, mens mor og far er på kursus

Læs mere
 

Det kan vi bibringe kinesiske børnehaver

Læs mere