Holdninger brydes på uddannelsesforum i Kina
Byen Gaomi i Kina var i år vært for den femte udgave af China Denmark Education Forum (CDEF), hvor danske og kinesiske uddannelsesfolk diskuterede børns trivsel og deres forbundethed med naturen. Der er bred enighed om vigtigheden af disse emner, men udfordringerne og vejen dertil forskellige.
I Danmark har daginstitutioner og skoler arbejdet målrettet med trivsel i mange år, og trivselsmålinger er en fast del af kalenderåret. Dette står i kontrast til Kina, hvor det konkurrenceprægede skolesystem og lange skoledage ofte udfordrer børns trivsel. Her er den afsluttende eksamen, kaldt Gaokao det styrende mål og afgørende for de unges videre uddannelse.
På forummet i byen Gaomi præsenterede reformvenlige kinesiske oplægsholdere deres syn på skolegang med færre tests, større fokus på kreative fag, vilje til at lytte til børnene og integrere naturen i børns hverdag. Blandt andre fremhævede Li Zhenxi, Xiao Shijian, Wang Xiaifeng og Michael Jiang, hvor vigtig det er med dialog mellem lærer og elev og en legende tilgang med afsæt i ældre kinesiske værdier, hvor poesi, og natur har en særlig plads.
Yang Dongping er æresgæst
I spidsen for de reformvenlige tanker står Yang Dongping, som deltog som æresgæst.
Han har hele sit liv gjort, hvad han kunne for at sikre større trivsel og mindske præstationskravene i det kinesiske skolesystem. Han bidrog med mange refleksioner og påpegede, at selv om flere gode initiativer er blevet gennemført, er vejen til et mere balanceret skoleliv fortsat lang. Opgaven er heller ikke let, for udfordringen er stadig at skabe et retfærdigt system, hvor alle – uanset om de bor på landet eller i byen - har mulighed for en uddannelse.
H.C. Andersen og Grundtvigs pædagogiske tanker i fokus
Mogens Godballe satte fokus på H.C. Andersens natureventyr som et eksempel på, hvordan eventyr kan bruges som pædagogisk værktøj til at forbinde børn og natur. Hos H.C. Andersen har naturen mange betydninger på både indre og ydre planer, og Andersen forstod om nogen at gøre naturen levende, så forbindelsen mellem menneske og natur forblev intakt.
Evnen til at lytte (deep listening) var en af hovedpointerne i Mette Højlands oplæg. Hun fremhævede Grundtvig og hans tanker om folkeoplysning og dialogen, som en afgørende faktor for forståelse og fællesskab. Lisa Johansen fortalte om, hvor vigtige forældre er som rollemodeller. Hun tog afsæt i tre nøgleværdier: kærlighed, tillid og respekt og redegjorde for de udfordringer og muligheder unge forældre i dag står overfor med forventninger og pres fra mange sider.
Teknologi og bæredygtighed
Lis Zacho fra Lindevangsskolen fortalte om, hvordan hun sammen med børnene dyrker grønsager og arbejder med madspild. Børn skal vide mere om kost og sundhed, og I undervisningen inddrager hun brug af teknologi, for at sikre, at børn bliver producenter og ikke kun forbrugere af IT.
Simon Hempel-Jørgensen fra Korup skole fokuserede på trivselsmålinger som et værktøj til løbende at forbedre undervisningsmiljøet. Han arbejder med en buttom-up strategi, hvor han som skoleleder lytter til lærere og elever, som begge har indflydelse på undervisningens form og indhold. Dagtilbudsleder Mette Hjort fremhævede leg og børneperspektiv og fortalte om danske børn, der hver dag året rundt og i al slags vejr leger uden for.
Elevernes stemmer satte punktum
Forum blev afsluttet med et panel af elever, der gav deres perspektiver om hverdagen, brug af naturen og drømme om fremtiden. Fra Danmark deltog Ellen Nørtoft fra Lindevangsskolen i København. Hun var klar og tydelig, da hun fortalte om, hvordan hun forestiller sig en fremtid, hvor work-life-balancen er i centrum. Hvis hun får børn, vil hun drosle lidt ned for karrieren. De kinesiske unge havde i højere grad fokus på deres studier, hvordan de skulle klare dem og hvilke veje, de førte til.
Nysgerrighed og parathed til at justere
Konferencen omfattede også besøg i børnehaver og skoler i Gaomi. Deltagerne besøgte i dagene efter tillige en bred vifte af børnehaver og skoler, private såvel som offentlige i andre områder af Kina. Hver gang blev danskerne mødt af en enorm gæstfrihed, og det samlede indtryk var kinesiske børn og undervisere, der arbejder hårdt, og samtidig udviser kreativitet, nysgerrighed og en parathed til at gøre tingene anderledes og justere, hvor det er muligt.
Fakta om CDEF:
- CDEF (China Denmark Education Forum) er et samarbejde mellem Learn for Life og den kinesiske uddannelsestænketank China Education 30 Forum etableret i Beijing i 2014 med det formål at fremme uddannelsesreformer.
- I 2024 afholdes CDEF for femte gang og for første gang i Kina med titlen: ‘Well-being and how to stay connected to nature’. Det sker i byen Gaomi, som er fødeby for Mo Yan, kinesisk Nobelpristager i litteratur i 2012.
- Hvert år afvikles det dansk-kinesiske forum med fokus på børns trivsel, hvert år med forskellig undertitel. I 2023 var trivsel og Chatbots omdrejningspunkt, i 2022 var emnet ’Retten til at være uperfekt’, i 2021 ’Lysten til at lære’, og i 2020, hvor Covid19 var på sit højeste var undertitlen ’Trivsel og onlineundervisning’.
- Hvert år er der 6-7 deltagere fra henholdsvis Danmark og Kina, som anskuer emnet fra forskelligt perspektiv – eleven, uddannelseseksperten, læreren, pædagogen og forælderen.
Deltagere fra Danmark 2024:
Mogens Godballe, formand Learn For Life, tidl. højskoleleder
Lis Zacho, TED-talker og lærer, Lindevangskolen, Frederiksberg
Søren Hempel-Jørgensen, skoleleder Korup Skole
Mette Hjorth, dagtilbudsleder Nordfyns Kommune
Mette Højland, efterskole- og højskolelærer
Ellen Nørtoft, elev Lindevangskolen
Lisa Johansen, sekretariatsleder, Learn For Life
Læs mere på facebook